Интервенции в хранително вкусовата промишленост стратегията за водено от общностите местно развитие 2023-2027 на Община Карлово

Дата на публикуване: 23.10.2023 16:24

 

ИНТЕРВЕНЦИИ В ХРАНИТЕЛН0 ВКУСОВАТА ПРОМИШЛЕНОСТ В СТРАТЕГИЯТА ЗА ВОДЕНО ОТ ОБЩНОСТИТЕ МЕСТНО РАЗВИТИЕ 2023  2027 НА ОБЩИНА КАРЛОВО

 

В тази публикация представяме още две от интервенциите, които могат да намерят място в Стратегията за водено от общностите местно развитие за периода 2023 - 2027 г. на община Карлово. Това са:

  1. Инвестиции за преработка на селскостопански продукти;
  2. Инвестиции за преработка на селскостопански продукти, насочени към опазване на компонентите на околната среда.

И двете интервенции са част от интервенциите в Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони  2021 – 2027 г на Република България.

Стратегията за водено от общностите местно развитие (СВОМР) се разработва по проект BG06RDNP001-19.610-0014-C01 „Подготовка на стратегия за местно развитие, придобиване на знания и умения за нейното прилагане, насърчаване на активното включване на общността и създаване на МИГ Карлово за прилагане на подхода ВОМР“ по подмярка 19.1 „Помощ за подготвителни дейности“ на мярка 19 „Водено от общностите местно развитие“ от Програмата за развитие на селските райони 2014 – 2020 г., ще представи в няколко последователни публикации възможните интервенции, които биха могли да намерят място в Стратегията за водено от общностите местно развитие (СВОМР) за периода 2023 – 2027 г.

 

  1. Инвестиции за преработка на селскостопански продукти

Хранително-вкусовата промишленост (ХВП) е традиционен преработващ подотрасъл, който заема значимо място в структурата както на местната, така и на националната икономика. За земеделието, хранително-вкусовата промишленост се явява и основен пазар за реализация на продукцията, докато за самата ХВП, земеделието е източник на суровини и доходност. Огромно е значението, което имат суровините за резултатите от дейността на предприятията от ХВП и особено на тези от секторите производство и преработка на месо, производство на мляко и млечни продукти, преработка и консервиране на плодове и зеленчуци. Производството на етерични масла в  региона бележи увеличение, като най-голямо е то при розите, лавандулата, маточината, като причината е в добрата доходност при тези нишови продукти, като е налице потенциал за допълнително развитие на веригата на стойността, защото при по-добра интеграция на тези производства с парфюмерийната, козметична и фармацевтична индустрия, по-голяма част от създаваната стойност може да остава както в региона, така и в страната. Условията за инвестиране, иновации и развитие на земеделското производство и следователно за осигуряване на достатъчно количество качествена суровина за преработката са ключови. Ключови са и условията за осигуряване на инвестиции в преработвателните предприятия.

Процесът на създаване на добавена стойност в отрасъла се възпрепятства от ниското равнище на иновации и недостатъчен потенциал за иновационни внедрявания. Решаването на проблема изисква използване на публична подкрепа за трансфер на знания към предприятията (предоставяне на знания, свързани с иновации на продукти, процеси и услуги). Така ще се увеличи ефективността на производството като се намалят високите постоянни разходи в ключови сектори като млекопреработване, консервната промишленост и месопреработка. От ключово значение за повишаване на добавената стойност в ХВП е ефективната инвестиционната подкрепа за иновации и модернизиране на предприятията от ХВП.

Съгласно Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони  2023 – 2027, към момента, условията за допустимост по тази мярка са следните (МИГ Карлово може да определи различни условия и прагове за допустимост в СВОМР, които да са в полза на местните предприятия):

Категории земеделски стопанства допустими за подпомагане:

  • Малко земеделско стопанство – стандартен производствен обем от над 8 000 до 30 000 евро, включително;
  • Средно земеделско стопанство – стандартен производствен обем от над 30 000 до 170 000 евро, включително;
  • Голямо земеделско стопанство – стандартен производствен обем над 170 000 евро.

Кандидатите преработватели на селскостопански продукти, допустими за подпомагане трябва да отговарят и на следните условия:

  • да са физически или юридически лица регистрирани по Търговския закон, Закона за кооперациите или други създадени в съответствие със специализирано национално законодателство;
  • да са микро, малки, средни или големи предприятия;
  • да имат разработен бизнес план за дейностите по преработка на селскостопански продукти и доказващ подобряване на дейността на кандидата чрез прилагане на планираните инвестиции и дейности;

Кандидати пазари на производители:

  • да са юридически лица регистрирани по Търговския закон;
  • да имат разработен бизнес план за дейностите по проектното предложение, които трябва да съответстват на дейността на пазара на производители съгласно Закона за стоковите борси и тържищата;

Кандидатите групи/организации на производители допустими за подпомагане трябва да отговарят на следните условия:

  • да са признати от министъра на земеделието;
  • да имат разработен бизнес план за дейностите по преработка на селскостопански продукти произведени от членовете на групата/организацията на производители.

Инвестициите допустими за подпомагане в рамките на интервенцията трябва да са свързани с преработката или маркетинг на селскостопански продукти включени в приложение I на Договора за функционирането на Европейския съюз с изключение на риба и рибни продукти. Допустимите за подпомагане разходи в рамките на интервенцията, могат да включват материални и нематериални активи, в това число машини, съоръжения, оборудване, включително и недвижима собственост, както и общи разходи, свързани с подпомаганата дейност. Резултатът от преработката на селскостопански продукти може да бъде продукт, който не е включен в обхвата на приложение I на Договора за функционирането на Европейския съюз.

Инвестициите включени в проектното предложение, трябва да са придружени от решение за преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда/решение по оценка на въздействие върху околната среда/решение за преценяване на необходимостта от извършване на екологична оценка/становище по екологична оценка/решение за преценка на вероятната степен на значително отрицателно въздействие/решение по оценка за съвместимостта/писмо/разрешително от компетентния орган по околна среда (РИОСВ/МОСВ), издадени по реда на ЗООС и/или ЗБР и ЗВ.

Нивата на финансовата помощ за преработватели на селскостопански продукти ще зависи от категорията предприятие, но не може да надвишава  65%.

Минималният размер на допустимите разходи за едно проектно предложение е 15 000 евро. Максималният размер на допустимите разходи е до 200 000 евро.

 

  1. Инвестиции за преработка на селскостопански продукти, насочени към опазване на компонентите на околната среда

Очаква се въздействието върху компонентите на околната среда все повече да засяга всички икономически дейности. То може да причини екстремни метеорологични условия, да се отрази неблагоприятно на човешкото здраве и да понижи достъпността на природните ресурси. Опазването на природния капитал, преходът към ресурсно ефективна икономика и защитата на хората от свързани с околната среда въздействия са основни приоритети. Интервенцията има за цел да стимулира преработвателните предприятия чрез екологични инвестиции, чрез създаването на устойчива преработваща промишленост и намаляване замърсяването в резултат на производството. Превръщането на предизвикателствата, свързани с климата и околната среда, във възможности ще направи прехода справедлив и приобщаващ за всички. Чрез интервенцията може да се постигне социално благосъстояние, като същевременно се намалят рисковете за околната среда и екологичните заплахи.

Преработвателните предприятия ще се ангажират с устойчиво развитие, което гарантира дългосрочна рентабилност, включително ще се насърчи развитието на различни производства, базирани на алтернативни производствени процеси, които могат да намалят екологичния отпечатък от дейността. Интервенцията ще предоставя възможност и за подкрепа на дейности, насочени към по-добро оползотворяване на остатъците от селскостопанското производство с цел насърчаване на биоикономиката и кръговата икономика. Чрез интервенцията ще се подпомагат единствено инвестиции, свързани с околна среда и климат, като например: пречиствателни съоръжения и съоръжения за третиране на отпадъци, съоръжения за съхраняване или оползотворяване на различни отпадъчни суровини от селскостопански продукти, получени в резултат на извършваната преработка, инсталации за пречистване на отпадъчни води в преработката и маркетинга, инсталации за ВЕИ за производство на енергия за собствено потребление, включително такива използващи биомаса, включително инвестиции и дейности свързани с подобряване на енергийната ефективност на съществуващи предприятия.

Условията за допустимост на кандидатите, на разходите и дейностите са идентични като тези от предходната мярка.

Представените две интервенции, както и всички останали, с които ви запознаваме поетапно, ще се финансират чрез МИГ Карлово и СВОМР, ако  Стратегията за водено от общностите местно развитие (СВОМР) за периода 2023 – 2027 г. на МИГ Карлово бъде одобрена за финансиране от Министерство на земеделието и храните, Дирекция „Стратегически план за развитие на земеделието и селските райони“, което се очаква пролетта на 2024 г.

Стратегията за водено от общностите местно развитие подлежи на задължително обществено обсъждане и първоначален вариант ще бъде представен скоро пред местната общност.

Община Карлово полага усилия за въвличане на гражданското общество, както и в изграждането на местен капацитет, за да може да се очакват и най-добрите резултати за всички граждани и местно общество.

 

Можете да коментирате, да давате мнения и предложения на email: proektikarlovo@gmail.com     

Галерия



История на КарловоЗдравеопазванеНаселени места в Община КарловоКметПравомощия на КметаКодекс за поведение на служителите в държавната администрацияДекларации по чл.12 от ЗПУКИ - общинска администрацияДекларации от ЗПКОНПИЦентър за административно обслужване (ЦАО)Записване на час за посещениеДостъп до помещения осъществяващи административно обслужванеЕ-услугиИнформация за заявяване на електронни услугиЕдинен портал за достъп до електронни административни услугиПортал за електронни услугиАдминистративни услугиЕкология, управление на отпадъци и природни ресурси и гориСтопански дейностиГражданска регистрация на населениетоМестни данъци и таксиУстройство на териториятаОбщинска собственост и земеделиеДеловодна справкаВътрешни правилаХарта на клиентаБанкови сметкиУдовлетвореностЧесто задавани въпросиПодай сигналПравилнициНормативни актовеНаредбиСтратегииПрограмиПлановеОтчетиПроекти на нормативни актовеПроекти на наредбиПроекти за стратегии,планове и програмиРегистриРегистър по чл. 49, ал. 1, т. 1 и т. 3 от ЗПКОНПИ - кметове и общински съветнициПубличен регистър на декларациите по чл. 49, ал.1, т.2 и т.4 от ЗПКОНПИПубличен регистър на питанията към кмета на Община КарловоПубличен регистър на предложенията за провеждане на местен референдумПостоянни комисии мандат 2023 г. - 2027 г.СъставДневен ред и материали за заседанияПротоколи от заседанияПредстояща сесияРешения и протоколи от общински заседанияВърнати решения на ОСДекларации от общински съветОбразци на декларации по чл. 49 от ЗПКДруги документи Общински съветИзлъчване на живо
Пиши ни